ودة الجزء التانى من قصة حب محمد ونوال
بصراحة القصة دى مالهاش حل
يلا بينا,,,,,,,,,,,,
روحت البيت الساعة 10 بعد ما وصلنا نور فى مكان
بعيد فى اخر كورنيش امبابة فى مكان تقف فيه بعد
الزمالك بكتير وكانت راحه لأختها هتنام عندها
كده الصورة بقت و اضحة جداًًًً
اتصلت بنوال الساعة 11 وربع وكنت محتار اتصل ولا
بكره و فى الأخر قررت اتصل
بعد 3 رنات
نوال : ألو
انا : ألو..أنا محمد إللي كنت معاكي من شوية
نوال : اه ما انا عارفه مالحئتش انسي الصوت
أنا : أنت نمتي و لا أيه ٍ[ لأن صوتها كان نايمٍٍ ]
نوال : لأ لأ عادى
أنا : أصل كنت بتأكد من الرقم أنه صح
نوال : اوكي هسيف رقمك
أنا : نوال …كنت عايزاكلم معاكي فى موضوع مهم
نوال: موضوع أيه ؟؟
انا: يعني موضوع ماينفعش في التليفون ممكن أشوفك بكرة
على العشا أو الغدا
نوال : امممم…عشا ماينفعش أنت عارف ظروف البيت
عاندي لكن ممكن على الغدا
انا : اوكي يعني نتقابل الساعة كام؟؟
نوال : لا مأدرش أأكد دلوقتي اتصل بيا واحده الظهر
انا : أوكي اتصل بيك واحده الظهر …أكيد
نوال : أكيد
أنا : أوكي وأنا أسف لوكنت صحيتك من النوم
نوال : لا لا عادي و لا يهمك انا كنت لسه مانمتش أووى
انا : طب اسيبك تكملي نومك… باي
نوال : أوكي … باي وشكرا على المكالمة
انا : لا شكر و لا حاجة باى باى
نوال : باي
أول ما أفلت التليفون معها كنت هموت من الفرحة لأنها
وافقت بسرعة جداً ومن غير لاف و لادوران ولا حركات
بجد دخلت دماغي أكتر و قررت أحضر هنروح فين بكره
وهئولها أيه
أومت من النوم دخلت حلقت دقنى لألأ…الأول غسلت وشى
بسنفرة الوجة وبعدينحلقت دقنى وإتمنجهت عالأخر وعملت
ماسك عسل نحل وزيت زيتون وبس أصعب حاجة كانت
محيرانى لما فتحت الدولاب ألبس إية …..لازم ألبس حاجة
تنبهر البنت بيها وتخلى عنيها تزغلل وتتأكد أنى أشيك واحد
عرفتة فى حياتها ….يمكن جربت خمس أو ست جواكت
وثلاث قمصان وبنطلونين وقعدت ألبس من الساعة 11لحد
12 الصبح بلبس وأقلع لحد ما أستقريت على قميص أبيض
وهاف بالطو أسود كشمير وبنطلون جينزأسود وجازمة
سودة كلاسيك مستطيلة عريضة من الوش وقررت ألبس اللبس
دة .وكنت بعتلها رسالة الساعة 11 بتقول (………..) مش
فاكر مضمونها كان صباح الخير وشوية إعجاب ومفيهاش
طبعا كلمة حب خالص وإتصلت بيها الساعة 1بالظبط
أنا :ألوووووووووووووو إزيك يا نوال
نوال:الحمد لله كويسة ميرسي أوى عالرسالة الحلوة دى
أنا : إنتى أحلى …أنا إتصلت فى ميعادنا الساعة 1بالظبط
نوال:صوت ضحكة …طيب هو إنتى بتخلصى إمتى
أنا : أخلص إية
نوال : شغلك
أنا : مش فى شغل أنا فى أجازة ….أسبوعين
نوال : أجازة
أنا :أة أجازة نص السنة أنا فى أخر سنة فى الكلية
نوال : اهاااااااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااا….
أنا :أية بقى تيجى نتقابل عالغداء ولا العشاء
نوال: لأ العشاء ماينفعش أنا أخرى الساعة 8
أنا: يبقى الغداء
نوال: أوكى …ماشى
أنا : طب نتقابل أمتى
نوال: هو انتى بتتغدى الساعة كام
أنا : يعنى 2، 3بالكتير
نوال : أه ده أنا كدة هأخرك
أنا: لية
نوال: أصلى بخلص شغل الساعة 5
أنا: وماله أتأخر النهاردة عشان خاطرك
نوال: لأ بس حرام كدة تقعد مستنى الغداء 5
أنا : ما حرام انتى برضة كدة مش هتتغدى
لحد الساعة 5 … المهم هنتقابل فين
نوال : أنا شركتى فى أحمد عرابى قريب
ميدان سفنكس
أنا : طب كويس فى مطاعم كتير فى جامعة
الدول
نوال: طب أوكى ..زكلمنى بقى على 4 ونص
عشان نشوف هنتقابل فين
أنا : أوكى تأمرينى بأى حاجة
نوال : ميرسي
أنا: يالا باى باى
نوال : باى
أنا ساعتها إتزرجنت شوية …..ياه ….هفضل
مستنى لحد 5 مش مهم المهم إنها وافقت من
أول مرة .
أة بس إية حكاية الشغل دة ….هى كانت مفكرانى
خلصت جامعة وكمان كانت فاكرانى بشتغل
طب ما انا قولتلها إن أنا فى الجامعة …..
أه يبقى فكرانى أن انا بشتغل وأنا فى الجامعة
أتصلت بيها 4ونص كدة
أنا :ألو
نوال: إنت لسة ما تغديتش ولا إية
أنا : لأطبعا حرام عليكى أتغدى أكل من غيرك
أنا خلاص عملت حسابى أتغدى معاكى
نوال: طيب تحب نتقابل فين
أنا : شوفى إنتى أى مكان قريب منك
نوال: أنا فى عرابى والمطاعم فى جامعة الدول
أنا : عارفة ماكدونالز اللى فى جامعة الدول
نوال:أنا كنت هقولك عند ماكدونالز
أنا: طب أوكى أشوفك عند ماكدونالز الساعة 5
نوال: 5 إية أنا بخلص 5 هنا يبقى أشوفك عندة 5
وربع
أنا: أوكى أشوفك 5 وربع …باى
وأول ما قفلت جت على بالى أغنية أشوف حبيبى
أمتى أشوفة الساعة 5 …هشوفةأمتى …الساعة 5
نزلت وانا مغرق نفسى برفان رشيت يجى كدة
30رشة من البرفان وكان بلغارى أكوا لأنة
مش منتشر ومش معروف أوووىعند بتوع التركيبات
ولا محلات العطور وأول ما ركبت التاكسى
السواق : حلو أوى البرفان دة إسمة إية ؟
أنا : ماأخدتش بالى أنا لاقيتها فى البيت ومش بتاعتى
…رشيت ….أهو كله بيترش …..وأنا كنت عارف
بس حرمت أقول أسماء البرفانات لحد عشان كنت كل
لماأجيب برفان جديد بيسئلنى بتاع 15 واحد يروح
يجيبة ب10 ،15 جنية ويقول هو كمان ل15 واحد
و 15×15 مش عارف بكام وبعد كام شهر تلاقى
مصر كلها عارفاة وصلت فى الميعاد بالظبط رغم
زحمة الطريق وإتصلت بيها أقولها إنى وصلت
وانا بستناها قرب منى شاب بكاب ونضارة كعب
كوباية ورفيع أوى أوى
الشاب :لو سمحت ممكن أسئل حضرتك سؤال
(مبتسم إبتسامة عريضة وفى عنية إستفهام )
أنا : إتفضل (بستغراب )
الشاب الرفيع : البرفيم اللى حطة دة شيك أوى
ممكن أعرف إسمة ؟
أنا : بلغارى أكوا
الشاب : شكرا
أنا :هو باين ؟
الشاب :جدااااااااااااااااااااااااااا ااااااا
الصراحة كان باين جدا وانا كنت قاصد أنا راشش
30،40 رشة عارف إن البرفيم لما يكون جذاب
ومميز بيأثر خاصة فى المقابلة الأولى والإنطباع الأول
بعد 10 دقايق إتصلت نوال
أنا: أيوة ..إنتى فين
نوال: أنا وصلت بس ممكن أطلب منك طلب
أنا: إتفضلى
نوال: ممكن تجيلى عند مؤمن الناحية التانية
أنا: لية
نوال : تعالى بس هناك ولما تيجى هقولك
أنا : هو فى جمبك حد ومش عارفة تتكلمى
نوال: أة
أنا : أوكى
ورحت عند مؤمن الناحية التانية من شارع
جامعة الدول وبعد دقيقتين وصلت لابسة
بنطلون بنى كلاسيك بنى قماش وبلوفر بنى ×بيج
وإيشارب بنى ×بيج إسبانش وشها زى القمر يوم 15
منور جدا وزاد نورة سواد شعرها اللى باين فوق وشها
لإن ربطتها كانت بتبين جزء من شعرها وخدها ناعم
ماكنتش مصدق نفسى إنها خرجت معايا وكنت قررت
قبلها ما ندخلش مطعم وجبات سريعة زى كنتاكى وماك
ومؤمن وقررت ندخل مطعم كلاسيك شوية ودخلنا
دار القمر وكنت بفكر فى أبو شقرة ولما سألتا لية غيرتى
المكان
نوال: أصلى جاية مع أصحابى فى الميكروباص ولو
كنا إتقابلنا الناحية التانية كانوا هيشفونا والطريق واقف
أنا: اهه…….ما بتحبيش حد يتكلم عليكى
نوال: بالظبط
أنا: تحبى ناكل فين ؟؟؟
( وأنا كنت مجهز المكان فى بالى ومتاكد إنها هتقول
فى أى حتة)
نوال: عادى أى حاجة
أنا : طب أوكى فى مطعم قريب هنا إسمة دار القمر
وبيعمل مشويات وكدة يعنى قربنا من المحل ومديت
إيدى فتحت الباب وشاورتلها إتفضلى بكل برستيج
ابتسمت إبتسامة رقيقة ……
دخلنا وطلعنا الدور العلوى وطبعا خلتها تفضل عالسلم
الأول كنوع من البرستيج دخلنا المكان
أنا : تحبى نقعد هنا ….ولا هنا
نوال : أنا شايفة هنا وشاورت عالطرابيزة فى الكورنر
نصها بكراسى ونصها كتب
قعدنا إبتسمت ….إبتسمتلها
نوال : حلو المكان هنا ……
أنا : إنتى أحلى بكتير
قعدت…..جيت أقعدت اودامها
نوال: إية دة أنت هتقعد أودامى ….لالالا أنا ما
أعرفش أكل وحد اودامى …تعالى جنبى
أنا: أنا كدة هقعد جنبك …مش هشوفك هنبقى
بنبص إحنا الإتنين للناس …
نوال: لا…هتشوفنى مانتهتبقى جنبى
أنا: طيب المرة دى وبس …أصل الإتيكيت إنى اقعد
أودامك عشان تبصيلى وأبصلك
نوال : أهااااااااااااااا …عشان مانبقاش مكشوفين للناس
أنا: وعشان كمان أسبلك….
نوال : يا سلااااااااااااااااااااااااام …(بابتسامة عريضة)
نوال: إنت متعود تتغدى هنا
أنا : لا ….بس بحب أغير مطاعم بس جربتة مرتين قبل كدة
يجى الجارسون ويحط المنيو
أنا: بتحبى اللحمة أكتر ولا الفراخ ؟
نوال: الاتنين كويسين
أنا : لا أكيد فى حد أكتر ؟؟
نوال : ….أممممممم …. لا الفراخ أكتر وتقلب فى المنيو
يمين شمال ……شمال يمين …..
أنا: ها تحبى تاخدى إية …..؟
نوال: إنت هتاخد إية
أنا : لأ أنا بسئلك إنتى
نوال :هاتلى على ذوقك
أنا : لأهاتى إنتى على ذوقك
نوال : أى حاجة
أنا : أتصلت بيكى وعزمتك … وأختارت المكان …
يبقى إنتى لازم تختارى هتاكلى إية عالأقل …..
نوال : طب قول إنت هتاخد إية
أنا : طبق كفتة وطبق شاورمة
نوال: إية دة هتاخد أطباق ….طب ما تاخد سندوتشات
أنا: طب خلينا نجرب سندوتشات وأطباق
نوال : أوكى …ياديمقراطى
أنا : ها المنيو إتغيرت كان فى حاجات شالها …
طب ناخد منقوشة جبنة طقشوان …وطبق شاورمة
فراخ وإية رايك تاخدى سندوتش شيش طاووق
وطبق كفتة ….ياخد الجرسون الأوردر
الجرسون : تحبوا تشربوا حاجة
أنا: تحبى تشربى إية …..بيبسى
أنا : لبن رايب لو فية ….مفيش سفن أب أو سبرايت
نوال : إية هو بقى الموضوع المهم ؟؟؟؟؟؟
أنا: أه…. الموضوع …إنتى متوقعة يكون إية ؟؟؟
نوال : معرفش ….(وتبص بقلق )
أنا : بص …….
أنا لما شوفتك إمبارح إرتحتلك شوية وقررت أن أنا
لازم أتعرف عليكى فطلبت رقمك وإتصلت بيكى
عسان أعزمك عالغداء أوالعشاء عشان إتضحلى…..؟؟
نوال : إتضحلك إية
أنا : إن أنا ………
يجى الجارسون ويقطعنا ويحط الماية والكاسات ويبتدى
يفتح الإزازة ويصب كوبيتها وكوبايتى
أنا: لا خلاص شكرااا
وعمال يصب الماية فى الكوبايات …تا تا ….تاتا…
ولا كأن أنا بتكلم ……..أخدت الإزازة من إيدة وقولتله
شكرا ورزعتا عالطرابيزة بعنف وخرج منها شوية ماية
أنا : سورى …. أصلهم بيقطعوا كلامى حاجة تنرفز كل ماجاي اتكلم يقطعوا الكلام مش عارف اتكلم كلمتين على بعض
نوال : اتفضل كمل
انا : بصى ياستي من غير لف و لا دوران انا حاسس من ساعة ما شوفتك امبارح ان انا معجب بيكي
نوال : انا….( و ابتسمت ابتسامة عريضة فيها خجل عميق)
انا : ايوه
هي : بس ات نسيت فرق السن
انا : انت عندك كام … 26 و انا 23 مش كتير 3 سنين و بعدين هسئلك سؤال
انت أول ما شوفتيني توقعتي يكون عاندى كام من شكلي
نوال : ممممم ….. 27 سنة يعني فى الحدود ده مش أقل من كده
انا : طيب اديكي قولتي… و بعدين انا جاي النهاردة عشان اقترح عليكي اقتراح
نوال : اتفضل
انا : انا مبحبش اتسالي و لا اسيب المسألة عايمة كدة انا شايف ان احنا لا زم نمر بتلات مراحل
نوال : مراحل !!!
انا : جيلك أهوه فى الكلام أو ل مرحلة ان انا اقولك ان انا معجب بيكي
ونحاول نتعرف على بعض مش اكتر و كل واحد منا مايكونش ملزم ادام التاني بأى حاجة يعني مأدرش أقولك ان انا بحبك لأنى لسة معرفكيش بس اقدر اقولك انى مستريحلك او معجب بحجات فيكي مأدرش اقولك انت بتكلمي ولد غيري و لا لأ انتي خارجة راحة فين وكده يعني و المرحلة ده يعني ممكن تاخد من شهر ل 3 شهور
نوال : أهه… و تضحك ضحكة خفيفة تلمع فيها عينيها
انا : ده المرحلة الأو لى … اما المرحلة التانية فتكون ان احنا خلاص بيقنا معجبين ببعض فنقرر ان احنا نرتبط ببعض و نشوف اذا كان ممكن نتأقلم مع بعض و نحب بعض و لا مش هنقدر وده ممكن تأخد 6 شهور وفى الحالة بنكون مرتبطين يعني مينفعشاكلم انا بنات وكده
و المرحلة ده ةغالباً يمكن تسبيني قبل ما نوصلها
ومحدش و صلها قبل كدة
نوال : هاهاهاهاها…..ياسلالالام
انا : و بعد كل ده المرحلة التالتة باجي عندكم فى الصالون و اشرب حاجة لونها احمر
نوال : هاها .. حاجة لونها احمر
انا : اه ده لو عدينا اصلا من المرحلة الأولي
نوال : محمد … انت مش شايف ان غريبة تقولي الكلام ده يعني والتفاصيل ده
انا : لا انا بحب اكون واضح وامشي على خطة
منال : أممممم
و بعد شويه نزل الأكل و كان مش أد كده لأن الصراحة مطعم دار القمر و كل مطاعم مجموعة عامر جروب مثل تشيلز و استديو مصر و حلقة السمك الجودة فيها قليلة رغم ان السعر عالي
و خالصنا أكل و تناولنا أطراف الحديث على رأى الكتاب المصرين إللي بيكتبوا بالفصحة و بيفئعوا مررتنا
و بعدين نزلنا اوقلتها طبعا تتفضل و احنا نزلين على السلم و سحبتلها الباب و احنا خرجين و شورتلها بأيدى تخرج الأول كنوع من الإتكيت
نوال : شكرا
انا : انتي هتركبي أيه
نوال : هركب من جامعة الدول من هنا فى أى حاجة راحة جيزة و بغير موصلة تانية من هناك
انا : هو انت فين بالظبط
نوال : عند جنينة الفسطاط… عرفها
انا : نحية مجرى العيون كدة بعد النفق
نوال: ايوه
انا : ميغسي اوي انك قبلتي ان احننا نتقابل النهاردة
نوال : ميرسى أيه … اسمها شكرا
انا : شكرا انك قبلتي عزومتي على الغدا النهاردة
نوال : ايه ده انته بتشكرني عشان قبلت انك تعزمني ..أيه الأدب ده … و تبتسم ابتسامه ساحرة ينحني لها الحديد
انا إللي شكرا قوى
انا : انتي فاضية بكرة صح
نوال : اه… بس هيبقي بدري عن كده
انا : ياريت عشان النهاردة ما شوفتكيش غير ساعة ونص بس
نوال : لأ إن شاء الله بدى من الساعة 2 كدة
انا :اه كدة ممكن … انت هتركبي دلوقتي
نوال : أه
انا : طب اوكي اوك مع السلامة
ونسلم على بعض
ميرسى لا شكرا اوى ع القصة الروعة زيك
انتى اكيد احلى بردك على القصة انشالله قريب هنزل الحلقة التالتة
والقادم ارووووووع ريلي ارووووووع
يلا يا بنانيت تعالو كملو القصة
وانتظرووووووو الحلقات الجاية
والقادم اروووووووع ريييييلى ارووووووع
c u