التصنيفات
قصص و روايات

امى قالت لى يا محمد المره الجايه هتتحرق معاهم روعة

أترككم مع محمد ليحكى لنا قصته :

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

( اخواني في الله لم اجد من الكلمات ما اعبر بها عما يدور فى صدري .)

فانا اخوكم فى الله محمد وسأقص عليكم قصتي لكني استحلفكم بالله ان تدعو لى بالثبات والهدايه من عند الله .

لا اكذب عليكم ان قلت لكم ( انى فعلت كل الذنوب والمعاصى بكل اشكالها سرقت,, زنيت ,,نصبت,, شهدت زور,, اغتبت,, تكلمت فى حق الكثيرين)…

كانت الى 17 عاما الاولى من حياتى من طفولتى وانا انسان ابيض كالحليب.

الى ان انتقلت الى مرحله اطلقت عليها انا

(( مرحلة التمرد والعصيان ))

وفى هذه المرحله فعلت كل شيء حرام حتى اصبح

{( قلبى اسود وصلب كالحجاره)}.

لم افكر فى الموت ولا فى العذاب أرى الناس يموتون امامى كل يوم وانا اقنع نفسى ان الموت بعيد عنى .

توفي اعز اصدقائى امام عينى لكنى لم اتعظ !!

توفي والدي وانا مازلت وليا للشيطان !!

( تملكني بكل سهوله ,, حتى اعتقدت انى الشيطان نفسه فى صور بشر )..{!!}..

لم اكن اتخيل ان شعاع النور قادم وان لابد ان تشرق الشمس بعد هذا الظلام ….

{ وحدثت المعجزه التى لم تخطر لى على بال !!!!}

ذهبت انا واصدقائى الى المصيف فى احدى شواطى مصر الجميله .وكنا نحمل المخدرات والمسكرات واصطحبنا معنا بعض العاهرات

وفى احدى الايام قرنا ان نزل الى البحر مبكرا فاخذنا امتعتنا جميعا ونزلنا الى الشاطئ .

ولانى لا اجيد السباحه فقد انتظرت على الشاطى اغسل قدمى بالماء ونزل الجميع !!

( أقسم لكم بالله )

انى فى لحظه نظرت الى اصدقائى وهم يعصون الله مع العاهرات فى الماء فوجدت البحر كأنه

((( جهنم نار تسير فوق الماء)))

وجدت اصدقائى يصرخون ,,

فصرخت صرخات عاليه النجده إلحقونا إلحقونا ,,فالتف حولى كل من كان على الشاطئ ليسألونى ماذا اصابنى !!

وخرج اصدقائى بسرعه واتجهو نحوى ليتطمنوا علي فقلت لهم عما حدث ..

فضحكوا وقالوا لى انى اكثرت من شرب الخمر…

ورجعنا الى الفندق ,, وفى الليل ذهبنا الى احد البارات وتكرر الحدث مرى اخرى .

( عندما ذهبنا لى صالة الديسكو قام اصدقائى ومعهم العاهرات للرقص وعندما لحقت بهم وجدت قاعة الديسكو تحترق بهم وصرخاتهم تعلو فى اذنى وصرخت انا لأطلب لهم النجده لكنى وجدت انها ايضا تهيات)
!!!!

فطلبت منهم ان ارجع للفندق وان يلحقوا بى عندما ينتهوا من سهرتهم . وذهبت للفندق وقمت بالاتصال بوالدتى لاطمئن عليها ,,فاذا بها تقول لي :

( { يامحمد ربنا وعظك مرتين بس صدقنى يابنى الثالته ستكون معاهم فى النار} )

وقامت بقطع الاتصال فظنت انها ايضا تهيآت فعاودت الاتصال مرة ثانيه .

لكنها لم تجبنى فقررت ان اقطع هذه الرحله واستأذنت من اصدقائى وعدت الى منزلى لاجد والدتى تلتقط انفاسها الاخيرة وتقول لى رجوت الله ان اراك قبل ان اموت .

{ انت شفت نار جهنم يامحمد مرتين ربنا يكفيك عذابها . }

وعندما سألتها كيف عرفتى بما حدث ؟؟

خرجت انفاسها قبل ان تجيبني وبعد مرور 3 ايام واثناء عودت اصدقائى من المصيف انقلبت بهم السياره فى احدى الترع الصغيره والعجيب انهم عندما استخرجو جثثهم من الماء وجدوا جثثهم محروقه بالكامل ومشوهه !!

( والاعجب من ذالك ان الشعر لم يحترق وجدوه ابيض!!)

" ( سبحان الله) "

لم تستغرق عملية اخراجهم من تحت الماء سوى ساعه كاملة, لكنهم خرجوا على هذه الحاله !!

( ومنذ تلك اللحظه وانا والحمد لله غيرت مسار حياتي)

وتقربت الى الله مع ان الشيطان يوسوس لي ولا يتركنى ابدا

إلا انى والحمد لله لم اضعف امامه ابدا وبدأت الحرب عليه..

( هذه هيا قصتى اليكم وكل ماطلبه منكم ان تدعو لى ان يثبتنى الله على دينه ,,وان يهدينى الى عبادته …..)

( { فاتقوا يوما ترجعون فيه الى الله })

اخوكم في الله /

"( محمد) "

منقول




يسلمو حبيبتى



يسلمو عسوله



سبحان الله



التصنيفات
التعامل مع الزوج و العلاقة الزوجية

مسك ايدك وباسك تعالى اقولك المرة الجايه الدور فين وعلى ايه كمان??

اخواتى الحلوين المخطوبين القمرات

فى موضوع لفت نظرى بجد وحسيت قد ايه صعب وسىء قووووووى

عاوزة اتكلم معاكم فيه انا اختكم فى الله وقلبى عليكم بجد وربى يعلم

ايوة تجاوزاتك بينك وبين خطيبك ، خلى بالك يا حبيبتى طريق الشيطان آخرته وحشه اوووووووى
خدى بالك اوعى تبررى ده بحبه وحبك ، او بأنك كويسه ومحترمه بس ده عادى يعنى خطيبى وبتاع

لا طبعا ده مش عادى خالص انك تتنازلى مع الانسان اللى هتكمل حياتك معاه
عشان مهما كان خطيبك اللى هو جوزك مستقبلا كويس وشاريكى ومحترم
هيجى عليه يوم تحصل مشكله بينه وبينك والدنيا تتقلب فوق دماغك باللى كنتى بتعمليه

اوعى تردى وتقولى ده خطيبى بيحبنى وواثق فيا وعارف انى بعمل كده بس عشان بحبه لالالالالالالالالا
هو فى نفسه هيقول مادام بسهوله كده عملت معايا كده بدافع الحب يبقى اكيد اى حد حبته او هتحبه سواء قبلى او بعدى

هتتنازل وهتعمل معاه كده بردوا كمان زى ماخانت ربها وثقه اهلها فيها معايا ممكن تخون ثقتى فيها وتعمل كده مع غيرى قدام

اللى عاوزة اقوله بجد لو انتى محصلش بينك وبين خطيبك اى حاجه ، عارفين يعنى ايه اى حاجه حتى لو مسكه ايد بريئه بس،

يبقى خليكى زى مانتى كده بريئه فى كل حاجه ومحافظه على طاعه ربك وعلى نفسك وعلى ثقه اهلك وعلى احترامك لذاتك

وحبيبتى اللى لسه بادئه، وبتقولى دى مجرد بوسه فى الهوا وخلاص ، اعرفى ان الصغير بيكبر ، واعرفى تماما ان الشيطان معاكى كده وهيلازمك عشان بتبررى لنفسك الغلط لا اقفى هنا وقولى كفايه وخلاص أنا عارفه ربنا وهخاف منه اوووووووووى ومش هاعمل كده تانى عشان ربى ونفسى واهلى

وحبيبتى اللى عديتى مرحله البرائه احنا كمان لسه فيها اعرفى يا حبيبتى أن رحمة الله عز وجل وسعت كل شيء ، وإحسانه على خلقه كبير ، ومن هنا ربنا سبحانه وتعالى فتح الباب للتائبين ، وقبل ندم النادمين ، ولم يحرمهم من رحمته.

واسمعي ربنا بيقولك ايه يقول الله عز وجل : (إِنَّ اللّهَ لاَ يَغْفِرُ أَن يُشْرَكَ بِهِ وَيَغْفِرُ مَا دُونَ ذَلِكَ لِمَن يَشَاء )

أليس هو الذي نادى عباده وقال(قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعاً إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ)

كما قال سبحانه : ( أَلَمْ يَعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ هُوَ يَقْبَلُ التَّوْبَةَ عَنْ عِبَادِهِ وَيَأْخُذُ الصَّدَقَاتِ وَأَنَّ اللَّهَ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ ) التوبة

يلا قوليله لا كفايه انا مش هاغلط تانى انا بحب ربنا واهلى ونفسى وعشان بحبك انت كمان هحافظ عليا ليك

يلا قربى من ربنا والحقى نفسك قبل الندم وفوات الاوان ابدئى من الوقتى مش من كمان شويه وربنا هيكون جنبك ومعاكى

اتمنى يكون كلامى دخل قلوبكم وفهمتوه وحستوه كويس وربنا يتمم لينا كلنا على خير يا حبايبى ان شاء الله

وان شاء الله لو مشيتى مع كلامى هتعيشى حياة سعيده جدا خاليه من الزعل والمشاكل بينك وبين خطيبك

عشان بركه ربنا ورضاه عليكوا موجود وربنا الهادى يااااااارب وكل سنه وانتوا طيبين ياقمرات




موضوع رائع سلمت يداك



اي معك حق بصراحة

يسلمو




خليجية